Zagreb, 25. travanj 2024. – U cilju promicanja profesionalizma i etike u digitalnom novinarstvu, Hrvatska udruga digitalnih izdavača (HUDI) donosi Smjernice o prenošenju medijskog sadržaja. Ove smjernice služe kao temeljna pravila za prenošenje medijskog sadržaja između nakladnika u Republici Hrvatskoj, promičući suradnju i fer prenošenje među članovima HUDI-ja i šire. Ove smjernice predstavljaju dopunu postojećim regulativama na tržištu s ciljem uređenja prijenosa sadržaja između različitih medijskih platformi, čime se pridonosi stabilnosti i razvoju te uređenju pravila ponašanja na tržištu.
Glavni ciljevi Smjernica usmjereni su na zaštitu tržišta i sadržaja putem transformativnog prenošenja što je ključno za osiguravanje da se medijski sadržaj koristi na pravedan način. Ovo uključuje uspostavljanje jasnih pravila o tome kako i na koji način se sadržaj može prenositi, s ciljem sprječavanja neautoriziranog širenja i zloupotrebe. Nadalje, Smjernice će olakšati kolaboraciju između članica HUDI-ja i razmjenu sadržaja putem jasno definiranih pravila čime se omogućuje članovima da dijele resurse i informacije. U izradi je platforma koja će članovima HUDI-ja omogućiti lakše prenošenje sadržaja, što će dodatno poticati suradnju i razmjenu sadržaja unutar industrije. Ove Smjernice su temelj za izgradnju snažnog i održivog digitalnog medijskog ekosustava.
Na Smjernicama su surađivala dva HUDI tima, tim za zakonodavstvo i regulativu te tim za regionalne i tematske medije. Članovi tima za zakonodavstvo i regulativu su: Styria, Index Promocija, Nova TV, Hanza Media, Red View Media, Netokracija, tportal, RTL Hrvatska, ICT Business.
Dok tim za regionalne i tematske medije čine: Netokracija, Fikro, Pametna kuća, Agroklub, Hanza Media, BUG, ICT Business, Novi list, Moj novac, a predsjednik radne skupine je Ante Fumić, Prilika grupa.
„Višemjesečni pregovori i brojni sastanci među digitalnim izdavačima urodili su konkretnim plodom. Drago mi je da je moja Radna skupina za regionalne i tematske medije aktivno radila na ovoj priči od prvog dana, kao i da smo uspjeli doći do općih zaključaka i zajedničkih stavova koje smo uobličili u stavove iz donešenih Smjernica. Vjerujem da je međusobno uvažavanje nacionalnih, regionalnih i tematskih medija, jedini način dodatnog dizanja kvalitete medijskog sadržaja za čitatelje, kao i pozicioniranosti i vrednovanja medijskog rada u Hrvatskoj. Smjernice o prenošenju medijskog sadržaja naš su dogovor i doprinos, ne samo članovima HUDI-ja koji će se pridržavati ovih stavki, već i cijelom tržištu digitalnih nakladnika u Republici Hrvatskoj. Zahvaljujem svim kolegama iz medija Radnih skupina, koji su sudjelovali u donošenju ovih Smjernica, i vjerujem da ćemo ih se svi zajedno pridržavati.“
Ante Fumić, Prilika Grupa
Nakladnici su se složili da je svrha Smjernica uređenje odnosa u vezi prenošenja medijskog sadržaja između nakladnika u Republici Hrvatskoj.
“Smjernice se nastoje približiti kriterijima koje međunarodna tijela poput npr. Copyright Alliancea drže ključnima za procjenu što je fer prenošenje sadržaja. To su svrha i način upotrebe, odnosno stvara li se prenošenjem novo djelo; priroda prenesenog sadržaja – koliko je on opći ili autorski; koliko je sadržaja preneseno odnosno je li prenošenjem preuzeto srce sadržaja izvornika; te stvara li se prenošenjem tržišni supstitut i time nanosi ekonomska šteta izvornom kreatoru. Prema tim kriterijima presuđivat će se i u prvim tužbama izdavača i kreatora protiv Generativnih AI kompanija što im u perspektivi daje dodatnu važnost.”
Tomislav Wruss, direktor digitalnog izdavaštva, Hanza Media
HUDI je uvjeren da će ove Smjernice unaprijediti novinarstvo u Republici Hrvatskoj, jačajući suradnju među svojim članovima i svim nakladnicima koji se pridržavaju ovih pravila. Smjernice su izrađene u duhu etičkog novinarstva, odgovornosti i suradnje, što je ključno za razvoj kvalitetnih medijskih sadržaja u digitalnom okruženju.
Smjernice su dostupne na poveznici.