Zagreb, 18. lipnja 2024. – Programski dio DigitalPub Day 2.0. Navigating misinformation konferencije je službeno završio. Mnogobrojnim okupljenim najvećim stručnjacima u industriji premijerno su predstavljeni rezultati i trendovi ulaganja u digitalno oglašavanje.
Velike kompanije koje u pravilu uslugu oglašavanja prepuštaju specijaliziranim medijskim agencijama uložile su u 2023. godini sveukupno 139 milijuna eura u digitalno oglašavanje, što predstavlja rast od 10% u usporedbi s 2022. godinom. Ujedno je evidentan i značajan udio prihoda BigTech kompanija od 126 milijuna eura koji je primarno ostvaren od privatnih osoba, manjih tvrtki, obrta te eCommerce kompanija koje „zaobilaze“ hrvatske izdavače i agencije.
U Hrvatskoj, ukupna vrijednost oglašavanja na pretraživačkim platformama i društvenim mrežama, koju su generirale velike kampanje, mala i srednja poduzeća (SME), privatne osobe i ostali, doseže 190 milijuna eura. Intrigantno je da ti prihodi ostaju neoporezivi. Ova situacija proizlazi iz činjenice da se takvi prihodi ne prijavljuju iako se transakcije i aktivnosti odvijaju unutar granica Hrvatske.
Od ove godine, HUDI Digital AdEx po prvi puta odvojeno prati prihode od digitalnih oglasa u oglasnicima. Ova nova kategorija, koja je u 2023. godini generirala prihod od 14,4 milijuna eura uz impresivan rast od 16%, pokazuje koliko su digitalni oglasi u oglasnicima postali važan dio oglašivačkog ekosustava, a potez odražava HUDI-jevu predanost prilagodbi svojih istraživanja kako bi bolje odgovarala na promjenjive potrebe tržišta.
„Njuškalo, kao najveći oglasnik u Hrvatskoj, s ponosom je podržao inicijativu HUDI-ja da se po prvi puta odvojeno prate prihodi od digitalnih oglasa u oglasnicima u ukupnom AdEx-u. Za nas, kao člana HUDI-ja, iznimno je važno pokazati ulogu oglasnika u oglašivačkom ekosustavu, s obzirom na značajan udio od 5% ukupnog AdEx-a. Investicije oglašivača u Classifieds & Yellow Pages prvenstveno dolaze od obrta i malih tvrtki. Njuškalo drži čak 75% tog tržišta, što potvrđuje našu vodeću poziciju i prepoznatljivost među oglašivačima iz segmenta obrta i malih tvrtki, koji prepoznaju našu platformu kao ključni prodajni kanal s visokim povratom investicije (ROI) te kao domaću alternativu stranim BigTech kompanijama. Nastavkom razvoja novih proizvoda temeljenih na našim bogatim first i zero data podatcima, koji dolaze od korisnika s jasnim namjerama kupnje, uvjereni smo da će investicije oglašivača u Classifieds/Directories/Yellow Pages AdEx nastaviti rasti dvoznamenkastom stopom i u 2024. godini.“ Rekao je Mario Vrgoč, CEO Njuškala
Display (41,9 milijuna eura) je i dalje najzastupljeniji, a nakon toga ga prate Native i specijalni projekti (22,9 milijuna eura). Ovi formati omogućuju tvrtkama da kreativno i učinkovito komuniciraju sa svojom ciljanom publikom. Video (9,3 milijuna eura) kontinuirano raste iz godine u godinu, no i dalje ima manji udio u ukupnom ulaganju.
Gledajući prema budućnosti, očekuje se da će tržište digitalnog oglašavanja u 2024. godini rasti za 8,7%. Ovaj rast je u skladu s dosadašnjim trendovima koje smo vidjeli u industriji. Iako je predviđeni rast za 2024. godinu nešto niži u usporedbi s rastom iz 2023. godine, on je ipak snažan pokazatelj kontinuiranog razvoja i napretka u industriji digitalnog oglašavanja te ukazuje na to da tvrtke nastavljaju prepoznavati vrijednost i učinkovitost digitalnog oglašavanja. S obzirom na stalne inovacije u tehnologiji i novim formatima oglašavanja, očekuje se da će digitalno oglašavanje nastaviti igrati ključnu ulogu u marketinškim strategijama tvrtki.
U sklopu nastojanja da se pruži dublji uvid u trendove i inovacije u digitalnom oglašavanju, HUDI Digital Pub dan 2.0 (Navigating Misinformation) ugostio je Maximiliana Mondela i Gernota Kammerera iz Momentuma, s bogatim iskustvom u istraživanju AdEx-a na austrijskom tržištu za IaB EU, koji su pružili stručne uvide u dinamiku tržišta i predvidjeli kako će se industrija razvijati u budućnosti.
„68 posto digitalnog oglašavanja u Hrvatskoj u 2023. godini otišlo je na dva dominantna medijska kanala: search platforme i društvene medije. To znači da je 32 posto digitalnog oglašavanja u ovoj zemlji uloženo u nacionalne medije. U usporedbi s drugim europskim zemljama, gdje ponekad više od 80 posto digitalnog oglašavanja ide digitalnim divovima poput Googlea, Mete i drugih, ovo je zapravo impresivno i ukazuje na razvijeno tržište digitalnih medijskih kuća”, objašnjavaju Maximilian Mondel i Gernot Kammerer iz austrijske komunikacijske agencije MOMENTUM Vienna, koja provodi hrvatsku studiju o digitalnom trošenju od 2021. godine i austrijsku studiju gotovo dva desetljeća
S obzirom na složenost industrije digitalnog oglašavanja koja se neprestano razvija s novim formatima i rješenjima, te brojnim sudionicima na tržištu, HUDI je prepoznao potrebu za većom transparentnošću. Kako bi olakšao razumijevanje i interpretaciju podataka, HUDI je pripremio godišnji prikaz podataka koji obuhvaća razdoblje od 2022. godine do prognoze za 2024. godinu. Ovaj prikaz pruža sveobuhvatan uvid u trendove i razvoj industrije, omogućujući stručnjacima da donose informirane odluke temeljene na pouzdanim podacima
Projekt istraživanja digitalnog AdEx-a vodila je radna skupina sastavljena od stručnjaka digitalnog oglašavanja različitih izdavača. Skupinu predsjeda Petar Pavić, suosnivač Star Digital grupe, a ostale članove čine Anamaria Todorić iz Večernjeg Lista, Igor Cenić iz Hanza Medije, Edin Preljević iz Index Promocije, Vedran Vereš iz Telegram Media Grupe, Saša Mirić iz RTL-a Hrvatska, Đuro Vitković iz NoveTV, Toni Janjiš iz Tportala, Matej Sever iz Ipsosa te Dražen Tomić iz Optimus Prime Informatike.